Według Janusza Korczaka dziecko to mały człowiek, to samoistna jednostka, która zasługuje na szacunek i przestrzeganie jej praw. Janusz Korczak, który cenił wartości: sprawiedliwość, szacunek, godność, piękno, prawdę i miłość do bliźniego, apelował do wychowawców, aby zatroszczyli się o podstawowe prawa dziecka. Prawa dziecka przysługują bowiem każdemu dziecku niezależnie od wieku, płci, koloru skóry czy narodowości.
Janusz Korczak uważał, że każde dziecko ma:
- prawo do szacunku
- prawo do niewiedzy
- szacunku,
- wiedzy,
- upadku,
- własności,
- tajemnicy,
- radości.
Dla małego człowieka nie wszystko jest proste i jasne jak nam dorosłym się wydaje. Otaczająca rzeczywistość jest dla niego nieznana i w dużym stopniu niezrozumiała. Zadaniem dorosłego jest wspomaganie dziecka w procesie pojmowania świata. Dlatego niezbędnym elementem są tutaj: wyrozumiałość, cierpliwość podczas niekończących się pytań i rozsądek w spojrzeniu na popełniane błędy, które wynikają z niewiedzy.
Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.
” Zadaniem dorosłych jest cierpliwe i wytrwałe niesienie pomocy podopiecznym w chwili, gdy potrzebują oni przewodnika, by wybrać i zdecydować kim być, co robić, jaką postawę przyjąć w zbiorowości ludzkiej i na podstawie jakich wartości budować przyszłość” - czytamy w konwencji.
Prawa dziecka w szkole
Podstawowymi prawami Ucznia według Konstytucji RP są:
- prawo do nauki,
- prawo do wychowania w rodzinie,
- prawo do wychowania bez przemocy,
- prawo do informacji,
- prawo do swobody myśli, sumienia religii,
- prawo do swobody wypowiedzi.
Prawa wynikające z obowiązku szkolnego:
- zapoznania się z programem nauczania poszczególnych przedmiotów,
- zapoznania się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO),
- oceniania postępów w nauce zgodnie z założeniami WSO,
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
- opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa,
- życzliwego podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania,
- rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i talentów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- powiadamiania o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości,
- odpoczynku w czasie przerw świątecznych i ferii,
- uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce,
- korzystania z opieki zdrowotnej oraz poradnictwa i terapii pedagogicznej i psychologicznej,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, świetlicy, sprzętu i środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki tak podczas zajęć lekcyjnych jak i pozalekcyjnych,
- uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, sportowych i rozrywkowych na terenie szkoły.
Ale dzieci mają też obowiązki:
Uczeń ma obowiązek w szkole:
- przestrzegania postanowień Statutu Szkoły
- dbać o honor szkoły oraz godnie ją reprezentować
- poszanowania godła, hymnu i sztandaru szkoły
- okazywać szacunek wszystkim pracownikom szkoły
- posiadania i noszenia legitymacji szkolnej oraz identyfikatora
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych poprzez:
- przygotowywanie się do zajęć edukacyjnych
- regularnego odrabiania zadań domowych
- prowadzenia zeszytu przedmiotowego, notatek, zeszytów ćwiczeń i innych wymaganych przez nauczyciela
- na miarę swoich możliwości wkładanie wysiłku w wywiązywanie się z obowiązków
- podczas zajęć edukacyjnych z wychowania fizycznego
- wywiązywania się z powierzonych funkcji oraz obowiązków dyżurnego klasowego
- stosowania form grzecznościowych w stosunku do wszystkich pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów
- szanowania mienia cudzego i społecznego
- przestrzegać ładu i porządku w przydzielonej sali, dbać o stan dekoracji, zgłaszać nauczycielowi – opiekunowi o zaistniałych uszkodzeniach
- przestrzegać zasad higieny osobistej
- dbania o estetyczny wygląd (za nieestetyczny strój ucznia uważa się zbytnio odsłonięte ciało, rażący makijaż, ekstrawagancką fryzurę oraz elementy subkultur młodzieżowych)
- przestrzegania zasad bezpieczeństwa w szkole na zajęciach edukacyjnych i przerwach oraz wycieczkach klasowych i imprezach rekreacyjno-kulturalnych organizowanych przez pracowników szkoły
- przebywania na terenie szkoły w czasie zajęć edukacyjnych i przerw pomiędzy nimi (obszar do ogrodzenia kompleksu szkolnego)
- wchodzić do szkoły przez szatnię, pozostawiając w niej wierzchnie okrycie
- przestrzegania zakazu wstępu do pokoju nauczycielskiego (prawo wstępu przysługuje przedstawicielowi samorządu klasowego lub w uzasadnionych, wyjątkowych sytuacjach przedstawicielowi klasy)
Linki do filmików do zakładki
https://www.youtube.com/watch?v=a-PphP4hT4o
https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4
Ważne linki: